خانه شیمی

X
  • آخرین ارسالات انجمن

  •  

    صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از 1 به 15 از 19
    1. Top | #1
      همکار سابق انجمن
      کاربر باسابقه

      نمایش مشخصات

      دین و زندگی چهارم دبیرستان

      دوستان هر سوالی در مورد دین و زندگی سال چهارم داشتین اینجا مطرح کنین.

      سپاس

    2. Top | #2
      همکار سابق انجمن
      کاربر باسابقه

      نمایش مشخصات
      روش مطالعه کتاب دین و زندگی پیش دانشگاهی

      موضوعات، سبک طرح دروس پیش*دانشگاهی و نگارششان و حتی اهداف پیش*روی مولف محترم کتاب کاملا با مباحث سال دوم و سوم متفاوت است و اگر بخواهیم با همان نگاه سال سوم خود به این کتاب بنگریم با مشکل مواجه خواهیم شد. دین و زندگی پیش*دانشگاهی در نیم سال اول مبتنی بر مطالبی است که در وهله اول فهم آنها در اولویت قرار دارد و پس از تفهیم و درک آن مباحث است که به بررسی نکات عینی داخل کتاب می*پردازیم.

      ما شش درس پیش*روی خود داریم که در چینشی منطقی از درس نخست تا درس آخر آن با یکدیگر مرتبط هستند، به*طور مثال اگر ما نکات پیرامون ذات خداوند را در درس اول متوجه نشویم نمی*توانیم توحید ذاتی در درس دوم را فرا بگیریم و به تبع آن در فهم توحید افعالی نیز با مشکل مواجه می*شویم، اگر این مباحث مربوط به توحید نظری (ذاتی - افعالی - صفاتی) را یاد نگیریم. فهم مطالب درس سوم که نتیجه آنها می*باشد مشکل می*گردد و عدم تسلط بر توحید عبادی در درس سوم نقص یادگیری اخلاص در بندگی در درس چهار را در بر دارد و در آن هنگام است که توبه و بازگشت به این توحید عبادی برای ما در درس پنجم نامفهوم می*گردد. همچنین عدم تسلط بر توحید افعالی و رابطه اختیار انسان با افعال خداوند سبب آن می*گردد که مهمترین درس این کتاب، یعنی قضا و قدر الهی در درس ششم را از دست دهیم. لذا ضروری است که به نکات زیر در باب هر درس دقت فرمایید:

      درس یکم: این درس به برهان امکان و وجوب و اثبات آن می*پردازد. دسته*بندی مباحث استدلالی در مقدمه، ارتباط مفاهیم با آیات ابتدای درس، روابط علی معلولی ذیل آیات و همچنین ارتباط میان آیات، اشعار و روایات بخش دوم (خداوند نور هستی) از مهمترین مباحث مطرح و ویژه این درس می*باشند.

      درس دوم: بعد از اثبات وجود خدا در درس نخست به عنوان منشا وجود هستی، در درس دوم به بررسی یگانگی خداوند در ذات، افعال و صفاتش می*پردازیم. نکته قابل توجه در این قسمت آن است که نخست هر شاخه از توحید و شرک مرتبط با آن را مستقلا بررسی کنیم، هرکدام از تعاریف و توصیفات مربوط به آنها را تقسیم کنیم و بدانیم که ممکن است هرکدام از آن جملات ذیل هرکدام از شاخه*های توحید یا شرک در صورت سوال طرح شود و مفهوم مرتبط با آن خواسته شود، نکته مهم دیگر ارتباط هر آیه یا ذکر و عبارت با توحید مرتبط با آن است. در ضمن مثال*های توضیحی نیز بسیار مهم است مانند آنکه اعتقاد به خدای آب و خدای باد چه نوع شرکی است؟ پاسخ: شرک ذاتی.

      درس سوم: این درس در حقیقت ادامه مباحث درس دوم و یا به بیانی بهتر ثمره و نتیجه آن است. نکته قابل توجه و بسیار مهم در مطالعه این درس آن است که نخست متن درس را مطالعه نمایید زمانی که تا مباحث دژ مستحکم توحید را خواندید به بررسی آیات ابتدای درس و مفاهیم کلی و جزئی هر قسمت در آن بپردازید، بعد از اتمام این قسمت، بخش پایانی درس یعنی علل عدم تحقق اعتقاد به توحید در زندگی مردم عصر حاضر را مطالعه می*کنیم، در این مبحث رابطه بین نکات در هر بند بسیار مهم است و دقت خاصی در مطالعه نیاز دارد.

      درس چهارم: در حقیقت همان ادامه درس سوم و بیان کامل*تر آن است. مباحث این درس را می*توانیم به دو دسته تقسیم کنیم. قسمت اول: تعریف اخلاص و ثمرات آن و قسمت دوم، راه*های تقویت اخلاص. در قسمت اول: ابتدا مفهوم اخلاص را مطالعه نمایید سپس به بررسی آیات ابتدای درس بپردازید و پس از آن ثمرات اخلاص. شما برای فراگیری مباحث مرتبط با ثمرات اخلاص میتوانید آن را نیز به دو قسمت تقسیم نمایید: 1 - ثمرات اولیه 2 - ثمرات متعالی و سپس نکات مرتبط را به صورت خلاصه*برداری بنویسید تا بهتر در حافظه شما ملکه گردد.

      در قسمت دوم: ما با پنج عنوان مواجه*ایم، در این بخش نکات ذیل هر تیتر را خوب مطالعه نمایید بالاخص ارتباط نکات هر بخش با یکدیگر و با عنوان آیات با تیتر که در طرح سوال بسیار مورد توجه قرار می*گیرند.

      درس پنجم: در واقع این درس راه درمان کوتاهی*های معنوی و بازگشت به مسیر توحید عبادی را ترسیم می*کند. مباحث هر بخش را به همان صورتی که در گذشته گفته بودم به صورت بخش بخش تقسیم نمایید تا بر متن درس تسلط خوبی پیدا نمایید.

      توجه داشته باشید نکات پیرامون آیات توبه، پیرایش*گری توبه روایات و آیه مرتبط با آن و همچنین مراحل توبه از نکات مهم و برجسته*ای برخوردارند و دقت ویژه*ای در مطالعه آنها مبذول فرمایید.

      درس ششم: شاید به جرات بتوان گفت در میان دروس هر سه کتاب دوم و سوم و پیش از اهمیت خاصی برخوردار است، درسی که می*توان آن را به دو بخش کلی تقسیم نمود 1- اختیار و اثبات آن 2- قضا و قدرالهی.

      چ1 - بخش اول، اختیار: نخست متن درس را مطالعه فرمایید. دلایل وجدانی - درونی اثبات اختیار را با نکات مرتبط با هر سر تیتر فراگیرید، سپس به بررسی آیات مرتبط با اختیار بپردازید. سپس این بخش را با مطالعه فرایند آگاهی از اختیار به پایان رسانید.

      2 - بخش دوم، قضا و قدرالهی: مطالب در این بخش به همراه مثال*های مرتبط با آن برای فهم بیشتر دانش*آموزان، از گستردگی خاصی برخوردار است که شاید یک مقدار پراکندگی مطالب را در بردارد، لذا توصیه می*گردد عزیزان سعی نمایند این قسمت را به صورت خلاصه*نویسی فرا گیرند و پس از آنکه مفهوم قضا و قدر برای شما ملکه شد مباحث پایانی درس اعم از علل و روابط عام با اراده خداوند و رابطه اختیار انسان با اراده خدا و ارتباط قضا و قدر و شناخت آن با پیشرفت دانش بشری بپردازید.

    3. Top | #3
      کاربر نیمه فعال

      نمایش مشخصات
      لطفا يكاكمك كنه
      من فرق توحيد عملي با عبادي ، با توحيد مظري ذاتي رو نمي فهمم
      ممنون مي شم اگه جواب بدين

    4. Top | #4
      کاربر نیمه فعال

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط Alikonkuri نمایش پست ها
      لطفا يكاكمك كنه
      من فرق توحيد عملي با عبادي ، با توحيد مظري ذاتي رو نمي فهمم
      ممنون مي شم اگه جواب بدين
      كمك

    5. Top | #5
      کاربر نیمه فعال

      Romantic
      نمایش مشخصات
      مگه توحید مظری ذاتی داریم؟ o.O

    6. Top | #6
      کاربر نیمه فعال

      Romantic
      نمایش مشخصات
      چرا ذات خدا اگر اراده کند میتواند هستی ما را بگیرد و به جای ما مخلوقات دیگری بیاورد؟
      1)چون ذات انسان با هستیش برابر است (این که نیس)
      2)زیرا خدا پدیده نیست و نیاز به پدبد آورنده هم ندارد (اینم نیس)
      3)به علت وابستگی انسان به ذات خدا
      4)به علت وابسته نبودن ذات خدا به انسان ها
      آزمایش آموزش و پرورش 89
      گاج پاسخ داده گزینه 3
      ولی 4 نمیشه؟؟؟

    7. Top | #7
      کاربر نیمه فعال

      Mamoli
      نمایش مشخصات
      لطفا توحید در ربوبیت رو توضیح بدید ؟ و اینکه با استفاده از چه کلید واژه هایی میتوان توحید در ربوبیت رو در ایات تشخیص داد؟و اینکه مالکیت مطلق خداوند جزء توحید در خالیقیت میشه؟

    8. Top | #8
      کاربر انجمن

      Khoshhalam
      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط mohammadali نمایش پست ها
      چرا ذات خدا اگر اراده کند میتواند هستی ما را بگیرد و به جای ما مخلوقات دیگری بیاورد؟
      1)چون ذات انسان با هستیش برابر است (این که نیس)
      2)زیرا خدا پدیده نیست و نیاز به پدبد آورنده هم ندارد (اینم نیس)
      3)به علت وابستگی انسان به ذات خدا
      4)به علت وابسته نبودن ذات خدا به انسان ها
      آزمایش آموزش و پرورش 89
      گاج پاسخ داده گزینه 3
      ولی 4 نمیشه؟؟؟
      طبق پيام ايات صفحه ٥ كتاب گزينه ٣ درسته! گزينه ٤ جواب اين سوالِ كه چرا مخلوقات نميتونن هستي خدا رو بگيرن

    9. Top | #9
      کاربر باسابقه

      Tajob
      نمایش مشخصات
      چرا کسی دیگه مطلبی نمیزاره؟
      این دفعه که دینی پیش فقط درس 7 هستش پس بیایید نکات این درس رو بگید

      ​انجام تمامی خدمات پرینتر سه بعدی


    10. Top | #10
      کاربر نیمه فعال

      Mamoli
      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط r-nazary نمایش پست ها
      لطفا توحید در ربوبیت رو توضیح بدید ؟ و اینکه با استفاده از چه کلید واژه هایی میتوان توحید در ربوبیت رو در ایات تشخیص داد؟و اینکه مالکیت مطلق خداوند جزء توحید در خالیقیت میشه؟
      سلام . کلیدواژه ها اینان:
      کلا هرچی رب توش بود یه سرش توحید ربوبیته!
      رب.ربی...ربنا...
      رب العالمین
      صاحب اختیار
      تدبیر و پرورش
      اداره – اراده
      هدایت..(اون ایه ام نحن الزارعون هم هست)
      سوال دومتونم نمیدونم!
      موفق باشین!
      درونت پاکه
      وحشی
      اما ساکت...!

    11. Top | #11
      کاربر انجمن

      نمایش مشخصات
      یکک سوال

      دینی پیش از 2 و 3 اسون تره یا سخت تره ؟؟؟

      Sent from my SM-T705 using Tapatalk

    12. Top | #12
      در انتظار تایید ایمیل

      نمایش مشخصات
      حجمش خیلی کمتره ولی جمله هاش زیاد معنی نمیدن.

    13. Top | #13
      کاربر انجمن

      نمایش مشخصات
      از دوم اسونتره از سوم سخت تر ولی 95 روی احکامش ناجور زوم کرده بود

    14. Top | #14
      کاربر اخراجی

      نمایش مشخصات
      یه سوال میکرو دین و زندگی رو سال چهارم باید تهیه کنیم یا اگه برای سوم تهیه کنیم کار اشتباهی نیست ؟!!! چون قلمچی هم شرکت میکنم میخوام بدونم امسال بخرمش یا سال دیگه

    15. Top | #15
      کاربر نیمه فعال

      bache-mosbat
      نمایش مشخصات
      معمولا دینی چهارم ترم دوم هماهنگ کشوری هست و بعضا سوالاتش شبیه سوالات سال های قبله...
      من اون پیک قاصدک ( که سوالات چند سالو ارشیو میکنه ) رو خوندم رفتم در عین ناباوری 18 گرفتم ( البت من 94 امتحان دادم )


    صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

    افراد آنلاین در تاپیک

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربر و 1 مهمان)

    کلمات کلیدی این موضوع




    آخرین مطالب سایت کنکور

  • تبلیغات متنی انجمن