گفتوگو با احسان و عرفان طاهریفرد رتبه ۵ و ۶ کنکور تجربی ۹۴
دوقلوهای شیرازی مصداق جمله «از تو حرکت، از خدا برکت» هستند؛ دوقلوهای سختکوشی که با تلاش بیوقفهشان در کنار هم توانستند صاحب دو رتبه تکرقمی در کنکور شوند و به لطف خدا جواب زحماتشان را بگیرند. در این شماره میزبان عرفان طاهریفرد هستیم؛ کسی که در شب کنکور از خدا خواست که اگر توانست رتبه خوبی بگیرد کمکش کند تا مغرور نشود. افتخار مجله رتبه داشتن همراهان همیشگی چون این دو برادر است که حتی بعد از کنکور هم خواننده مجله خودشان هستند. |
آقا عرفان! چه شد که رشته تجربی را انتخاب کردی؟
من و برادر دوقلویم به رشته تجربی و مباحث درمان، آناتومی و ساختار بدن علاقهمند بودیم و تحصیل برادر بزرگترمان در این رشته نیز به نوعی مشوق ما در انتخاب این رشته بود.
شما از دوران کودکی یک همراه خوب در زمینه تحصیلی داشتی و با برادرت در یک مسیر گام برداشتی. کمی از این حس دلگرمی برایمان بگو.
هر چند که ما از دوره متوسطه دیگر در یک کلاس نبودیم ولی تمام برنامهریزیهایمان با هم پیش میرفت، کاملا مانند هم رفتار میکردیم و هر دویمان رتبه تکرقمی کنکور شدیم. به جرأت میگویم اگر احسان نبود موفق نمیشدم؛ زیرا تنهایی درس خواندن برایم سخت بود. وقتی یک نفر کنارت باشد و همزمان با تو درس بخواند خیلی امیدبخش است.
رقابتی هم برای کسب رتبه بهتر داشتید؟
همیشه از خدا میخواستم که رتبه احسان از من بالاتر شود و او هم همین آرزو را برای من داشت.
شیوه مطالعهات در سالهای پایه به چه صورت بود؟
از سال دوم دبیرستان دروس عمومی را فقط به صورت تشریحی و درسهای اختصاصی را به صورت تستی و تشریحی میخواندم و همین روال را تا نیمسال اول سال سوم دبیرستان ادامه دادم؛ یعنی تا قبل از عید علاوه بر تشریحی خواندن، تست هم کار میکردم ولی بعد از عید نوروز تمرکز اصلیام را روی تشریحی خواندن مطالب گذاشتم تا آمادگی بیشتری برای امتحانات نهایی داشته باشم. آنقدر دروس سال سوم را دوره کرده بودم که تکتک جملات را تقریبا حفظ بودم. همچنین کتابهای دین و زندگی، زیست و شیمی سال دوم را هم خواندم تا مطالب برایم مرور شود.
معدل امتحانات نهاییات چند شد؟
۹۲ /۱۹.
بعد از امتحانات نهایی بلافاصله شروع به مطالعه برای کنکور کردی؟
بله. البته خیلیها به من گفتند که ۱۰ روز باقیمانده تا اول تیرماه که مدرسه شروع میشود را استراحت کنم ولی من به جای استراحت، به مرور درسهایی از پایه که احساس میکردم در آنها مشکل دارم پرداختم. فقط چند بار به استخر رفتم چون شنا ورزش آرامشبخشی است.
در تابستان با چه برنامهای پیش میرفتی؟
چون در آزمونهای گاج شرکت میکردم برنامهام مطابق برنامه این آزمونها بود و بیشتر دروس پایه را براساس آن خواندم.
شرکت در آزمونها چه تأثیری در موفقیتت داشت؟
قطعا مؤثر بود. از زمانی که در آزمونهای گاج شرکت کردم رتبهام به حدی پیشرفت داشت که در بیشتر آزمونها جزو رتبههای برتر گاج بودم. سر جلسه آزمونها زمانی که برای هر درس اختصاص میدادم را یادداشت میکردم تا اگر در درسی با مشکل کمبود زمان مواجه شدم بتوانم با استفاده از برنامهریزی مناسب آن را برای آزمون بعد برطرف کنم. همچنین همواره بعد از آزمون به تحلیل آن میپرداختم چون به نظرم مهمترین قسمت آزمون ارزیابی آن است.
از سال دوم دبیرستان دروس عمومی را فقط به صورت تشریحی و درسهای اختصاصی را به صورت تستی و تشریحی میخواندم و همین روال را تا نیمسال اول سال سوم دبیرستان ادامه دادم.. |
اگر در آزمونی نتیجه دلخواهت را نمیگرفتی چه کار میکردی؟
اوایل خیلی ناامید میشدم؛ مخصوصا از دیماه تا اسفندماه ولی هنرم این بود که اجازه نمیدادم ناامیدی روی درس خواندنم تاثیر بگذارد و با یک نفس عمیق و توکل به خدا شروع به برنامهریزی میکردم و میدیدم اصلا جای نگرانی نیست و اگر تلاشم را ادامه دهم موفق میشوم؛ پس تلاشم را بیشتر میكردم تا در آزمون بعدی جبران كنم.
به نظرت ویژگیهای یك آزمون خوب چیست؟
آزمونی خوب است که زمان و تعداد سؤالاتش مطابق با کنکور و کیفیت سؤالاتش خوب باشد و بیشتر افراد بتوانند در آن شرکت کنند.
آزمونهای گاج این ویژگیها را داشت؟
بله. هم سؤالات خوبی داشت و هم چینش سؤالاتش در دفترچهها مناسب بود. ایدههای جدیدی هم که در طرح سؤالات بهویژه در سؤالات ادبیات، دین و زندگی، فیزیک و شیمی وجود داشت، شباهتش به کنکور را بیشتر میکرد؛ طوریکه گاهی از آزمون گاج به اندازه کنکور میترسیدم.
در آزمونهای آزمایشی طبق ترتیب دفترچهها به سؤالات پاسخ میدادی؟
در عمومیها بله ولی تستهای دفترچه اختصاصی را به این ترتیب میزدم: ریاضی، زیستشناسی، شیمی، فیزیک و زمین.
در تابستان چند روز در هفته مدرسه میرفتی؟
کلاسهای مدرسه از اول تیر تا پایان مردادماه و چهار روز در هفته برگزار میشد که در این مدت تدریس دروس نیمسال اول پیشدانشگاهی تمام شد.
ساعت مطالعهات در تابستان چقدر بود؟
در روزهایی که به مدرسه میرفتم، شش ساعت و روزهای تعطیل ۱۱ تا ۱۲ ساعت مطالعه داشتم و خیلی تست میزدم.
با توجه به اتمام مدرسه قبل از شهریورماه، از این یک ماه برای مطالعه چه دروسی استفاده کردی؟
با آنکه در ماههای قبل یکسوم از زمان مطالعهام را صرف خواندن دروس پایه آزمون میکردم اما در شهریورماه بیشتر تمرکزم را روی دروس پایه گذاشتم. در این ماه هر روز تقریبا ۴۰۰ تست میزدم. همچنین سعی کردم به خلاصهنویسی دروس ریاضی، شیمی و فیزیک نیمسال اول پیشدانشگاهی بپردازم چون میدانستم دروس نیمسال دوم پیشدانشگاهی جدید و سخت هستند و همزمان با مطالعه آنها باید خلاصههای دروس نیمسال اول پیشدانشگاهی را مرور کنم تا از یادم نرود. اواسط شهریورماه هم به مسافرت رفتم.
برنامهات از مهرماه به بعد به چه صورت بود؟
ساعت دو و نیم بعدازظهر از مدرسه به خانه میرسیدم و تا ساعت سه و نیم عصر استراحت میکردم. بعد تا ساعت هفت بعدازظهر دروس نیمسال دوم پیشدانشگاهی که معلم تدریس کرده بود را میخواندم و از ساعت هفت به بعد بخشهایی از دروس پایه و نیمسال اول پیشدانشگاهی را مرور میکردم.
یعنی عادت داشتی درس هر روز را همان روز بخوانی؟
بله. خیلی تأکید داشتم درسی که هر روز تدریس میشود در همان روز بخوانم. همچنین سعی میکردم هر روز مروری بر دروس روز قبل هم داشته باشم تا مطالب در ذهنم تثبیت شود.
تدریس دروس نیمسال دوم تا چه زمانی ادامه داشت؟
كلا مدرسه تا اواخر آذرماه ادامه داشت و بعد هم امتحانات دیماه شروع شد.
در فرجه آمادگی برای امتحانات نیمسال اول پیشدانشگاهی همچنان به مطالعه دروس پایه نیز میپرداختی؟
بخشهایی از دروس پایه را کنار گذاشتم ولی مطابق معمول هر روز زیست را میخواندم. کلا زمان را به دو بخش تقسیم کرده بودم؛ در بخشی از زمان دروس نیمسال دوم پیشدانشگاهی را مطالعه میکردم و در بخشی دیگر به مرور دروس نیمسال اول پیشدانشگاهی میپرداختم؛ زیرا آنها را در تابستان خیلی مرور کرده بودم و تسلط لازم را رویشان داشتم. آنقدر تست زده بودم که برای امتحانات تشریحی مشکلی نداشتم.
آزمونی خوب است که زمان و تعداد سؤالاتش مطابق با کنکور و کیفیت سؤالاتش خوب باشد و بیشتر افراد بتوانند در آن شرکت کنند. |
برای بعضی از داوطلبان سخت است که بعد از تمام شدن مدرسه، ساعت مطالعه بالا یا برنامه پر و پیمانی داشته باشند و به نوعی دچار سردرگمی در برنامه میشوند. شما چطور با این شرایط کنار آمدی؟
من تصمیم گرفتم تا اسفندماه مرور کل دروس پایه را تمام کنم و بقیه زمانم را به جمعبندی و زدن دفترچههای اختصاصی کنکور اختصاص دهم. آن موقع روزی تقریبا سه ساعت زیست، دو ساعت ریاضی، دو ساعت فیزیک، دو ساعت شیمی میخواندم و حدودا یک الی یك ساعت و نیم از وقتم را صرف هر یك از دروس عمومی میکردم؛ یعنی هر روز همه دروس را مرور میکردم؛ طوریکه در سه ماهه دی تا اسفندماه زمان مطالعاتیام به بالاترین حد خود یعنی ۱۴ ساعت در روز رسید.
ایام عید چطور سپری شد؟
نوروز به جمعبندی، خواندن خلاصههایی که قبلا نوشته بودم و خلاصهنویسی از بعضی درسها گذشت. تمام روزهای عید تقریبا روزی ۱۳ ساعت درس خواندم و تست زدم. تمام مدت عید هیچ استراحتی نداشتیم. یادم است یکبار احسان برای استراحت پای تلویزیون نشست اما من دستش را گرفتم و کشانکشان او را به اتاق بردم تا با هم درس بخوانیم.
بعد از عید چطور؟
از قبل به حدی درسها را مطالعه کرده بودم که همه مطالب برایم تکراری شده بود؛ به همین دلیل شروع به زدن تستهای جدیدتری از کتاب تازه منتشر شده گاج کردم. تقریبا از اواخر فروردینماه شروع به زدن کنکورهای سال۸۸ به بعد از کتاب «دور دنیا در چهار ساعت» گاج کردم. تقریبا هر هفته دو کنکور سراسری میزدم. در فاصله بین کنکورها هم به تجزیه و تحلیلشان میپرداختم و ضعفهایم را برطرف میکردم.
شبیهسازی و زدن تستهای کنکور سالهای گذشته را تا چه زمانی ادامه دادی؟
تا هفته قبل از کنکور. آن روز تا عصر آیات دین و زندگی و خلاصهنویسیهایم را خواندم. بعد دروس عمومی و شیمی کنکور ریاضی که همان روز برگزار شده بود را زدم و امیدوار شدم. سپس با احسان به زیارت حضرت شاهچراغ رفتیم. از خدا مدد خواستیم تا بتوانیم رتبهای که به خیر و صلاحمان است را کسب کنیم و اگر توانستیم رتبه خوبی بگیریم مغرور نشویم.
روز کنکور را چطور آغاز کردی؟
صبح روز کنکور روی کاغذ یادداشت کردم که قرار است در کنکور چه کارهایی انجام دهم و به خودم امید دادم. صبحانه خوردم و راهی جلسه کنکور شدم.
عادت به خوردن صبحانه داشتی؟
صبحانه به آدم انرژی میدهد و با تقویت ذهن توان درس خواندن را در او بالا میبرد. به نظرم یکی از بخشهای جذاب مجله «رتبه» هم صفحه تغذیه است که مادرم از مطالب آن استفاده میکرد.
کنکور طبق برنامهای که صبحش نوشته بودی پیش رفت؟
سر جلسه کنکور خیلی آرامش داشتم، سؤالات دفترچه عمومی هم برایم آسان بود؛ طوری که وقتی به آنها پاسخ میدادم با خودم گفتم این همان کنکور۹۴ است و تو برایش آمادهای.
من روزی دو ساعت برای ریاضی وقت میگذاشتم. ابتدا درسنامه کتابهای نقرهای ریاضی گاج را به صورت تدریجی میخواندم و بلافاصله تست میزدم. |
این آرامش در زمان پاسخگویی به سؤالات دفترچه اختصاصی هم حکمفرما بود؟
وقتی دفترچه آزمون اختصاصی را باز کردم، دیدم سؤالات ریاضی خیلی سخت است و این قضیه کمی ناراحتم کرد؛ طوری که تصمیم گرفتم سراغ زیست بروم اما سؤالات زیست هم سخت بود؛ به همین دلیل از آن هم گذشتم و بلافاصله سراغ شیمی رفتم. خوشبختانه سؤالات شیمی را کامل پاسخ دادم و کلی روحیه گرفتم و امیدوارانه شروع به زدن سؤالات فیزیک کردم. آنقدر فیزیک را خوب کار کرده بودم که جواب دادن به سؤالاتش برایم سخت نبود. بعد دوباره سراغ ریاضی رفتم و به جز صفحه اولش که خیلی سخت بود، تستهای بقیه صفحاتش را زدم. بعد هم سؤالات زیست و زمین را پاسخ دادم.
یعنی به همه سؤالات در دور اول پاسخ دادی؟
نه. همیشه سؤالاتی که بلد بودم را سریع پاسخ میدادم و کنار سؤالاتی که اصلا بلد نبودم علامت منفی میگذاشتم تا دیگر اصلا سراغشان نروم. کنار سؤالاتی که جواب دادن به آنها وقتگیر بود، ضربدر و کنار سؤالاتی که به جوابشان شک داشتم، هم صفر میگذاشتم. در دور دوم پاسخگویی ابتدا پاسخ سؤالاتی که کنارشان صفر گذاشته بودم را دوباره چک میکردم و بعد به سؤالاتی که کنارشان علامت ضربدر زده بودم جواب میدادم. از ۵۰ سؤال زیست در دور اول فقط به ۳۵ سؤال جواب داده بودم که خوندماغ شدم. پریشانی این وضعیت باعث شد تصمیم بگیرم ابتدا سؤالات زمینشناسی که آسانتر بود را بزنم اما بعد سراغ ۱۵سؤال باقیمانده زیست رفتم و توانستم به تعدادی از آنها پاسخ دهم.
ادبیات را به صورت موضوعی میخواندی یا درس به درس؟
اوایل فکر میکردم ادبیات به دلیل حفظی بودن و تشکیل شدن از موضوعات مختلف، درس سختی است. کسب درصدهای متفاوت در آزمونها هم ترسم را از این درس در کنکور بیشتر میکرد؛ به همین دلیل آن را به صورت موضوعی خواندم. هر روز یا یک روز در میان، یک ساعت و نیم ادبیات میخواندم. این زمان را به این صورت تقسیم میکردم که ۱۰ دقیقه لغت و ۲۰ دقیقه تاریخادبیات میخواندم و نیم ساعت تست قرابت معنایی و نیم ساعت تست آرایه ادبی و زبان فارسی از روی کتاب ادبیات موضوعی گاج کار میکردم. همچنین یک دفترچه برای ادبیات اختصاص داده بودم که نکات مهم بعضی بیتها را داخلش مینوشتم.
در سال پیشدانشگاهی وقتی را برای مطالعه عربی در نظر گرفته بودی؟
در تابستان قبل از سال سوم دبیرستان، کتاب عربی۳ را خودم خواندم و چون بر این درس مسلط بودم توانستم در عید نوروز همان سال مطالعه کل کتاب را تمام کنم. در شهریورماه و قبل از ورود به سال پیشدانشگاهی هم هر روز یک ساعت از زمانم را به مطالعه عربی اختصاص میدادم که نیم ساعت از آن صرف مطالعه درسنامه و نیم ساعت دیگر صرف تستزنی کتاب عربی سفید گاج میشد.
برای درس دین و زندگی روش خاصی داشتی؟
روش مطالعهام برای این درس به این صورت بود كه همه مطالب كتاب درسی حتی آیاتش را هم حفظ میكردم زیرا پیام آیات این درس خیلی مهم است. كتاب دین و زندگی گاج همه پیامها و نكات مهم كتاب را به طور كامل آورده است.
در سالهای پایه از چه روشی برای یادگیری این درس استفاده میکردی؟
وقتی استاد درس جدیدی را آموزش میداد، هفت روز را برای یادگیری آن درس اختصاص میدادم. از روز اول تا پنجم روزی ۲۵ دقیقه و روز ششم و هفتم روزی ۴۵ دقیقه دین و زندگی میخواندم؛ به طوری که در پایان این هفت روز مطلب را به طور کامل حفظ شده بودم. لغات و ترجمه را از روی کتاب درسی میخواندم و تستها را بلافاصله بعد از مطالعه میزدم.
در زبان انگلیسی بیشتر روی چه موضوعی تأکید داشتی؟
بیشتر تمرکزم روی مباحث پیشدانشگاهی بود؛ زیرا خیلی مهم است. زبان انگلیسی را به صورت درس به درس میخواندم. اوایل گرامر را مطالعه میکردم و بلافاصله تستش را از کتاب انگلیسی کنکور گاج میزدم و بعد آنها را تحلیل میکردم؛ البته بعد از عید احساس کردم در ریدینگ و کلوزتست مشکل دارم؛ به همین دلیل تستهای کنکور این دو قسمت را زدم تا ایرادهایم برطرف شود.
پیشنهادت برای موفقیت در دروس عمومی چیست؟
بچهها دروس عمومی را به صورت تدریجی بخوانند و آنها را برای هفتههای آخر نگذارند و حتما دروس عمومی را زیاد مرور کنند.
برنامهات برای مطالعه درس ریاضی به چه صورت بود؟
من روزی دو ساعت برای ریاضی وقت میگذاشتم. ابتدا درسنامه کتابهای نقرهای ریاضی گاج را به صورت تدریجی میخواندم و بلافاصله تست میزدم. تأکیدم بیشتر روی تستزنی بود چون میدانستم بیشترین دلیلی که باعث میشود در کنکور نتوانم به همه سؤالات ریاضی پاسخ دهم، سرعت عمل پایین است؛ بنابراین زیاد تست میزدم و سعی میکردم راهحلهای تستی را خوب بشناسم.
دوستان سال دومی! به دروس اختصاصی مخصوصا درس زیست اهمیت زیادی بدهید و از دروس عمومی غافل نشوید و آنها را بهتدریج بخوانید. سال سومیها! تست هم بزنید ولی از تشریحی خواندن غافل نشوید چون امتحان نهایی خیلی اهمیت دارد. |
برای درس زیستشناسی از چه کتابی تست میزدی؟
همانطور که گفتم مطالعه زیست جزو برنامههای ثابتم بود؛ به طوری که هر روز یک فصل از کتاب زیستشناسی را میخواندم زیرا همه قسمتهای کتاب از جمله شکلها، قیدها، فعالیتها و ... مهم و ممکن است از آنها سؤال طرح شود. علاوه بر کتاب درسی از کتاب زیستشناسی جامع گاج هم استفاده میکردم و تستهای هر مبحثی که میخواندم همان موقع میزدم. در این درس باید علاوه بر تستزنی، توجه ویژهای به مرور داشته باشیم. مرور زیاد در طولانیمدت بازدهی دارد و باعث افزایش درصد زیست میشود. اوایل درصد زیستم در آزمونها بین ۷۰ تا ۸۰ درصد بود که با مرور و مطالعه مستمر توانستم آن را در آزمونهای آخر به ۱۰۰ برسانم.
روش مطالعهات در درس شیمی به چه صورت بود؟
ابتدا کتاب درسی را میخواندم و بعد از کتابهای نقرهای شیمی گاج تست میزدم. کتابهای درسی شیمی خیلی مهم است؛ بهخصوص شکلهایش. در کل شیمی از دو بخش حفظی و مفهومی تشکیل شده است. نکات حفظی را داخل دفترچهای مینوشتم و در زمانهایی مانند راه مدرسه و ... آنها را مرور میکردم. برای افزایش سرعت عملم در پاسخگویی به تستهای حلکردنی شیمی هم خیلی تمرین حل کردم چون این نوع تستها خیلی سخت نیستند فقط رسیدن به جواب نهاییشان کمی زمانبر است و نیاز به سرعت عمل بالا دارد.
چه توصیهای برای درس فیزیک داری؟
برای فیزیک زیاد تست بزنند چون با این کار میتوانند با ایدههای جدید طرح سؤال آشنا شوند. فیزیک هم مانند شیمی از دو بخش حفظی و مفهومی تشکیل شده است؛ البته حفظیات فیزیک کمتر از شیمی و بیشتر مربوط به دروس نیمسال دوم پیشدانشگاهی است. همچنین با توجه به تعداد سؤالاتی که از کتاب فیزیک پیشدانشگاهی در کنکور طرح میشود، توصیه میکنم این کتاب را با تمرکز بیشتری بخوانند. به نظرم کتابهای فیزیک نقرهای گاج هم با دارا بودن تستهای کنکور و تألیفی خیلی مناسب هستند. اگر فکر میکنند تستهای این کتاب خیلی زیاد است میتوانند بار اول تستهای فرد و اگر فرصت شد، تستهای زوج را بزنند.
از اول تصمیم داشتی به سؤالات زمینشناسی کنکور پاسخ دهی؟
همه درسهای زمینشناسی را نخواندم و برای این درس تست هم نزدم اما چون اعتقاد داشتم سؤالات زمینشناسی کنکور خیلی آسان است، الگوی یکسانی دارد و با مطالعه کتاب میتوان به سؤالهایش پاسخ داد، بیشتر بخشهای کتابهای درسی آن را مطالعه کردم. به داوطلبان کنکور هم پیشنهاد میکنم اگر نمیرسند همه فصلهای زمینشناسی را بخوانند، حتما فصلهایی مانند رسم نقشه و تغییرات سنگها را مرور کنند.
شرایط خاصی برای مطالعهات تدارک میدیدی؟
حتما باید در مکان ساکتی به مطالعه میپرداختم و موقع درس خواندن نکات مهم را مینوشتم تا بهتر در ذهنم تثبیت شود. در سال کنکور تماشای تلویزیون را کم کردم و موبایل را کنار گذاشتم تا زمان استراحتم را پای آن نگذارم. به جایش برای استراحت گاهی بیرون میرفتم و قدم میزدم و برای خواندن نماز جماعت به مسجد کنار منزلمان میرفتم. ناگفته نماند خانواده در این باره نقش کلیدی دارد. یادم هست مادرم هم به خاطر ما تلویزیون تماشا نمیکرد که صدایش اذیتمان نکند.
اصلاحاتی هم در رفتارهای مطالعاتی، شیوه و زمان مطالعه هر درس و ... انجام دادی؟
قبلا یک روز را فقط برای یک درس اختصاص میدادم که از تابستان قبل از پیشدانشگاهی آن را اصلاح کردم و اقدام به خلاصهنویسی دروسی مانند عربی، فیزیک، ریاضی، شیمی و برخی از موضوعات ادبیات کردم اما با خودم گفتم ای کاش در همان سالهای پایه برای دروس سال دوم و سوم دبیرستان هم خلاصهنویسی میکردم.
فكر میكردی رتبه برتر شوی؟
قبل از شرکت در آزمونهای گاج نمیدانستم فضای رقابتی به چه صورت است و ممکن است من هم جزو رتبههای برتر باشم اما از زمانی که در آزمونهای گاج شرکت کردم متوجه شدم که میتوانم رتبه خوبی در کنکور کسب کنم و خدا را شکر توانستم رتبهای که برایش زحمت کشیده بودم را کسب کنم.
الگویت چه كسی بود؟
به نظرم الگوی انسان در زمینههای مختلف متفاوت است؛ مثلا در زمینه عبادت، اهل بیت(ع) بهترین الگوی بشر هستند اما در زمینه درسی الگوی من نفرات برتری بودند که مجله «رتبه» با آنها صحبت میکرد. رتبه در کل مجله خوبی است. من حتی بعد از کنکور هم این مجله بهویژه مصاحبه با نفرات برتر کنکورش را میخوانم چون متنش زیبا نوشته میشود.
با دانشآموزان سالهای دوم دبیرستان تا پیشدانشگاهی چه صحبتی داری؟
به همه دوستانم میگویم از تكتك زمانهایتان استفاده كنید و تمام تلاشتان را انجام دهید كه بعد از كنكور نگویید اگر یك ساعت بیشتر درس خوانده بودم الان نتیجه بهتری میگرفتم. به جز عبادت خدا و درس خواندن از برنامههای دیگرتان بگذرید. حتما به خدا توكل كنید و توجه داشته باشید كه بدون توسل به اهل بیت(ع) نمیتوانید به جایی برسید.
دوستان سال دومی! به دروس اختصاصی مخصوصا درس زیست اهمیت زیادی بدهید و از دروس عمومی غافل نشوید و آنها را بهتدریج بخوانید و سال سومیها! تست هم بزنید ولی از تشریحی خواندن غافل نشوید چون امتحان نهایی خیلی اهمیت دارد. دروس سال سوم را برای پیشدانشگاهی نگذارید و با تمام قوا دروس امسالتان را بخوانید. شما کنکوریها هم باید از تمام استراحتهای فرعی خود بزنید و تمام تلاشتان را انجام دهید تا موفق شوید.
در مواقع خستگی چه میگفتی؟
میگفتم بالاخره تمام میشود.
منبع: مشاورنامه رتبه
منتظر گفتوگوی رتبه با آقای احسان طاهریفرد در شمارههای بعدی باشید.