خانه شیمی

X
  • آخرین ارسالات انجمن

  •  

    صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از 16 به 30 از 33
    1. Top | #16
      کاربر انجمن

      نمایش مشخصات
      اتفاقا من تویه تستی همین مطلبو دیدم که سوال به این مضمون بود:
      کدام بخش از آیه زیر نشان دهنده ی برتری اختیاری انسان است؟ لقد کرمنا....
      که جوابش میشد : فضلناهم علی کثیر ممن ...

    2. Top | #17
      کاربر باسابقه

      bi-tafavot
      نمایش مشخصات
      اینجا تفسیر هست همشهری


    3. Top | #18
      کاربر حرفه ای

      Mamoli
      نمایش مشخصات
      اگه علاقه دارین این مسایلو دنبال کنین بهتون پیشنهاد میکنم سیره ی پیامبرو بخونید ( فکر میکنم سیره ابن اسحاق مقبول شیعه باشه و تاریخ طبری سنی ) .. با توجه به اینکه آیات قران در طول 23 سال بر پیامبر نازل شد و به دو دسته آیات مکی و مدنی تقسیم میشن ... بهتره هر آیه رو با تفسیر و شان نزولش بخونید .. چون بعضی آیات در قران بوسیله بعضی آیاتی که بعدا بر پیامبر نازل شد نسخ شدن ... و توجه داشته باشین که اگر شک و شبهه ای واستون ایجاد شده به وسیله پرسش از افراد مطلع برطرف کنید .. واسه منم خیلی جاها شبه ایجاد میشد که وقتی تحقیق میکردم برطرف میشد

    4. Top | #19
      کاربر باسابقه

      Mamoli
      نمایش مشخصات
      کتاب صراطهای مستقیم و یا قبظ و بسط تئوریک شریعت دکتر عبدالکریم سروش رو بخون جوابشو میفهمی!
      تفاسیر قرآنی که توسط روحیانیون و در حوزه نگاشته شدند عموما تکراری هستند و از روی دست هم فقط کپی کردند! کسانی مثل دکتر سروش فهمی جدید رو ارایه میدن از مفاهیم دینی و قرانی و .....
      ماییم و رخ یار دل آرام و دگر هیچ... ما راست همین حاصل ایام و دگر هیچ

    5. Top | #20
      کاربر باسابقه

      Daghon
      نمایش مشخصات
      خیلی ممنون از دوستان این هم پاسخ پرسمان به سوال من وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى كَثِيرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا ﴿۷۰﴾ سوال من: چرا تو اين آيه اومده كه انسان را بر بسياري از مخلوقات برتري داديم ؟ مگه انسان خودش اشرف مخلوقات نيست؟ ممنون ميشم اين شبهه رو برطرف كنيد. پاسخ :پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباط با اين مركز وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِي آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى‏ كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِيلاً (اسراء- 70) ما بنى آدم را گرامى داشتيم و آنها را در خشكى و دريا (بر مركبهاى راهوار) حمل كرديم، و از انواع روزيهاى پاكيزه به آنها روزى داديم، و بر بسيارى از خلق خود برترى بخشيديم. 1-در اين‌كه آيا انسان از تمام موجودات برتري دارد يا خير، گفت‌وگوي بسياري ميان مفسران انجام شده است. آنچه از مجموع اين نظريات به دست مي‌آيد، دو نظريه است با بيان‌ها‌ و استدلال‌هاي متفاوت. الف. برخي واژه «كثير» را به معناي «جميع» مي‌‌گيرند و مي‌گويند معنايش اين است كه ما انسان را از هر آنچه كه خلق كرده‌‏ايم با همه كثرتشان برترى داده‌‏ايم، و اين آيه(70 سوره اسراء) در مقام برتري جنس بشر، بر جنس فرشتگان است نه برتري هر انساني بر فرشتگان. البته، اين مانع از آن نخواهد بود كه افراد خاصى از فرزندان آدم بر فرشتگان برترى داشته باشند؛ لذا ما پيامبران و اولياى خدا را برتر از فرشتگان مى‌‏دانيم و به همين جهت فرشتگان مأمور شدند براى آدم سجده كنند و به تعظيم و تكريم او بپردازند. اينان معتقدند، عرب «كثير» را در معناي «جميع» هم استعمال مي‌كند. مانند سخن خداي تعالى: «وَ أَكْثَرُهُمْ كاذِبُونَ » ؛ شياطين آنچه را مى‏‌شنوند توأم با دروغ‌‌هاى بسيار به دوستان خود القا مى‌‌‏كردند، و اكثرشان دروغ‌گو هستند. در اين‌جا اكثر به معناي جميع است؛ زيرا كه همه شياطين دروغ‌گو هستند. در تفسير صافي نيز ذيل اين آيه به روايتي از امام صادق(ع) استناد شده است كه مي‌تواند مؤيد اين نظريه باشد: «في الأمالي عن الصادق ع في هذه الآية يقول فضلنا بني آدم على سائر الخلق»؛ امام صادق(ع) مي‌فرمايد؛ خداوند بني آدم را بر ساير مخلوقات خويش برتري داد. ب. گروهي برآنند كه انسان بر همه موجودات برترى ندارد، بلكه ممكن است موجوداتى مانند فرشتگان باشند كه از نظر كمالات در مرتبه‏اى بالاتر از انسان قرار گيرند. اينان معتقدند؛ بسيار بعيد است كه آيه در مقام مقايسه بين انسان و ملائكه باشد؛ لذا كثير را بايد به ظاهرش معنا كرد و وجهي براي تأويل آن به جميع وجود ندارد. و بعيد نيست كه منظور از «ممن خلقنا»(كسانى كه خلق كرده‌ايم)، انواع حيوانات داراى شعور و جن باشد. ر. ك : تفسير نمونه، ج‏12، ص: 199 2- علامه طباطبايي ره در تفسير الميزان در تفسير و بيان عبارت وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى‏ كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِيلًا- مي فرمايد : بعيد نيست كه مراد از من خلقنا- كسانى كه خلق كرديم انواع حيوانات داراى شعور و همچنين جن باشد كه قرآن آن را اثبات كرده، آرى قرآن كريم انواع حيوانات را هم امتهايى زمينى خوانده، مانند انسان كه يك امت‏ زمينى است، و آنها را به منزله صاحبان عقل شمرده و فرمود: وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لا طائِرٍ يَطِيرُ بِجَناحَيْهِ إِلَّا أُمَمٌ أَمْثالُكُمْ ما فَرَّطْنا فِي الْكِتابِ مِنْ شَيْ‏ءٍ ثُمَّ إِلى‏ رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ و اين احتمال با معناى آيه مناسب‏تر است، چون مى‏دانيم كه غرض از آيه مورد بحث بيان آن جهاتى است كه خداوند با آن جهات آدمى را تكريم كرده، و بر بسيارى از موجودات اين عالم برترى داده، و اين موجودات- تا آنجا كه ما سراغ داريم- حيوان و جن هستند، و اما ملائكه از آن جايى كه موجودات مادى و در تحت نظام حاكم بر عالم ماده قرار ندارند نمى‏توانيم آنها را نيز مشمول آيه بگيريم. بنا بر اين معناى آيه اين مى‏شود كه ما بنى آدم را از بسيارى از مخلوقاتمان كه حيوان و جن بوده باشند برترى داديم، و اما بقيه موجودات كه در مقابل كلمه بسيار (كثير) قرار دارند يعنى ملائكه خارج از محل گفتارند، زيرا آنها موجوداتى نورى و غير مادى هستند و داخل در نظام جارى در اين عالم نيستند، و آيه شريفه هر چند در باره انسان بحث مى‏كند و ليكن از اين نظر مورد بحث قرارش داده كه يكى از موجودات عالم مادى است كه او را به نعمتهايى نفسى و اضافى تكريم كرده است. از اين بيان فساد گفتار بعضى به خوبى واضح مى‏شود كه با اين آيه استدلال كرده‏اند بر اينكه ملائكه از بنى نوع بشر حتى از انبيايش افضل است، به اين بيان كه جمله وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى‏ كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِيلًا دلالت دارد بر اينكه موجوداتى هستند كه خدا انسان را بر آنها برترى نداده، و آن موجودات جز ملائكه نمى‏تواند باشد، براى اينكه مى‏دانيم انسان از تمامى موجودات سواى ملائكه برترى دارد، و اين خود مطلبى اتفاقى است. و وجه فساد آن اين است كه آن مطلبى كه آيه شريفه متعرض آن است برترى از حيث وجود مادى دنيوى است، و ملائكه به چنين وجودى اصلا موجود نيستند .جواب ديگرى هم كه بعضى از اين گفتار داده‏اند به همين جواب ما بر مى‏گردد، و آن اين است كه گفته‏اند: بطور مسلم منظور از اين برترى برترى در ثواب نيست، زيرا برترى در ثواب ابتداء صحيح نيست، چون ثواب بستگى به عمل و اطاعت دارد، بلكه مراد از آن برترى در فنون نعمتهاى دنيايى است كه خداوند در دنيا به موجودات ارزانى داشته است. و اما اين جواب ديگرى كه بعضى داده‏اند و گفته‏اند: كه كلمه كثير در آيه به معناى جميع و كلمه من بيانيه است، و معنايش اين است كه ما انسان را از هر چه كه خلق كرده‏ايم با همه كثرتشان برترى داده‏ايم صحيح نيست، و بلكه جواب سخيف و بى پايه‏اى است كه نه خود كلام خدا به آن دلالت دارد و نه سياق كلام. ترجمه الميزان، ج‏13، ص: 217
      گفتم دوستت دارم
      .

      و همه چیز فرو ریخت
      .

      چون جان دادن دسته گنجشک‌ها
      .

      در بی قراری درخت زیر دستان صاعقه
      .
      👤یحیی صفی آریان



    6. Top | #21
      کاربر اخراجی

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط _ZAPATA_ نمایش پست ها
      وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى كَثِيرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا ﴿۷۰﴾

      سوال من:

      چرا تو این آیه اومده که انسان را بر
      بسیاری از مخلوقات برتری دادیم ؟

      مگه انسان خودش اشرف مخلوقات نیست؟

      ممنون میشم این شبهه رو برطرف کنید.
      گاج گفته منظور نیست که بعضی موجودات هستن که از انسان برترن نه منظور از بسیاری کثرته وخواسته بگه که ما اینو ذاتی داریم اگه بخوایم میتونیم به طور اکتسابی گسترشش بدیم و برسیم بالاتر از مقام ملایکه

    7. Top | #22
      کاربر فعال

      نمایش مشخصات
      منم اون موقع که اینو‌خوندم به همین فک‌کردم،به نظر من منظورش چیزی که گاج گفته نیست.منظورش بسیار پیچیدس.

    8. Top | #23
      کاربر انجمن

      Na-Omid
      نمایش مشخصات
      سلام
      تاجای که من اطلاع دارم مربوط به موجودات دیگه اس که احتمالا ما انها رو تا حالا ندیدیم و دارای قدرت فرابشری هستند.
      اگر کسی را نداشتی که به او فکر کنی به اسمان بیندیش زیرا درآن کسی هست که به تو می اندیشد!




      تمام سپاسم ار آن کسیست که لحظه ای به من نیاز نداشت اما هرگزحتی برای لحظه ای فراموشم نکرد !


    9. Top | #24
      همکار سابق انجمن
      کاربر باسابقه

      نمایش مشخصات
      سلام دوست عزیز
      من همین سوال رو از معلممون کردم گفت که جن ها به از ما بهترون معروفن!!!!!!!!!!!!!!!!
      Cyrus The Great
      King of persia , king of anshan , King of media , King of babylon , king of summer & akkkad , king of the four corners of the world





    10. Top | #25
      همکار سابق انجمن
      کاربر باسابقه

      bache-mosbat
      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط T!G3R نمایش پست ها
      سلام دوست عزیز
      من همین سوال رو از معلممون کردم گفت که جن ها به از ما بهترون معروفن!!!!!!!!!!!!!!!!
      سلام
      داداش با احترام بسیار به معلم دینیتون بگو این تفسیر رو از کجاش در اورده

      امان از این معلم ها که به جای توضیح درس میشینن قصه میگن

      و اما جواب این سوال همراه با نکته کنکوری ! :
      record011

      There is enough light
      for one who wants to see
      ___________________

      ...Chemistry : Chem is Try

    11. Top | #26
      همکار سابق انجمن
      کاربر باسابقه

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط mohammacl نمایش پست ها
      سلام
      داداش با احترام بسیار به معلم دینیتون بگو این تفسیر رو از کجاش در اورده

      امان از این معلم ها که به جای توضیح درس میشینن قصه میگن

      و اما جواب این سوال همراه با نکته کنکوری ! :
      record011
      سلام داداش
      باهات موافقم این معلم دینی که برای ما اومده درس میده هیچی نمیدونه به گفته ی خودش شب قبلش که با ما درس داره میشینه درس نامه میخونه و بعد از رو همون بهمون درس میده!!!
      Cyrus The Great
      King of persia , king of anshan , King of media , King of babylon , king of summer & akkkad , king of the four corners of the world





    12. Top | #27
      همکار سابق انجمن
      کاربر باسابقه

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط _ZAPATA_ نمایش پست ها
      وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى كَثِيرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا ﴿۷۰﴾

      سوال من:

      چرا تو این آیه اومده که انسان را بر
      بسیاری از مخلوقات برتری دادیم ؟

      مگه انسان خودش اشرف مخلوقات نیست؟

      ممنون میشم این شبهه رو برطرف کنید.
      سلام داداش
      اینو فقط بهت بگم که خیلی از سوالای امتحان نهایی دینی بی جواب مونده فقط همین یه دونه نیست
      پارسال دین و زندگی بی چارمون کرد با اون سوال دادنشون
      18.5 شدم نامرد اون طراح سوالش
      من دینی هر سال 20 بودم!!
      موفق باشی داداش
      Cyrus The Great
      King of persia , king of anshan , King of media , King of babylon , king of summer & akkkad , king of the four corners of the world





    13. Top | #28
      کاربر نیمه فعال

      bi-tafavot
      نمایش مشخصات
      :/ جواب این چی میشه؟اگر فردی عمدا برای اینکه روزه نگیرد، 5 روز به مسافرت برود، حکمش چیه؟ :/ من نوشتم فقط کافیه تا ماه رمضان اینده، قضای اون 5 روزو به جا بیاره (فک کنم سوا یه آزمونی بوده)خب مگه عمل این فرد مثل کسی نیست که عمدا روزه نگرفته؟ نباید کفاره هم بده؟ :/
      قبل از عمل کردن گوش کن....

      قبل از واکنش نشان دادن فکر کن.....


      قبل از شماتت کردن صبر کن...

      قبل از دعا کردن ببخش....

      قبل از دست کشیدن تلاش کن!....

    14. Top | #29
      کاربر نیمه فعال

      bi-tafavot
      نمایش مشخصات
      :/ خودم فهمیدم در عین سادگی بنظرم سوال خفنی بود
      قبل از عمل کردن گوش کن....

      قبل از واکنش نشان دادن فکر کن.....


      قبل از شماتت کردن صبر کن...

      قبل از دعا کردن ببخش....

      قبل از دست کشیدن تلاش کن!....

    15. Top | #30
      کاربر نیمه فعال

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط Paradox2020 نمایش پست ها
      :/ خودم فهمیدم در عین سادگی بنظرم سوال خفنی بود
      من کلا از خیر سوالات احکام روزه و سفر گذشتم به طرز ناجوانمردانه ای خفنن
      حالا اگه خودم یه روزی مولف دینی شدم میام سوال ترکیبی احکام روزه و سفر و حرکت شناسی و حرکت شتاب ثابت میدم

    صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین

    افراد آنلاین در تاپیک

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربر و 1 مهمان)

    کلمات کلیدی این موضوع




    آخرین مطالب سایت کنکور

  • تبلیغات متنی انجمن