نوشته اصلی توسط
sina_hp
خب طرح دو سوال در کنکور 99 که به نفع شما خواهد بود و هزینه کمتری هم برایتان خواهد داشت چرا اصرار دارید که حتما یک سوال طرح شود؟؟ عملا کاری به سال های 80 ندارم و مهم نیست چه شده چون شرایط آن موقع متفاوت بوده و نمی توان با الان مقایسه کرد ولی این را الان می دانیم که یک فارغ التحصيل سال 95 سه سال می توانسته پشت کنکور بماند و با کتاب های خود بدون این که تغییر کند دوباره کنکور دهد و چه بسا رشته مورد علاقه خود را قبول شود این که آلان بگوییم یک سال فقط سوالات مجزا تشکیل شود دور از عدالت هست و درست نیست چون هم فرصت نسبت به فارغ التحصيلان سال قبل کمتر داده شده و هم هزینه ای سنگین برای مناطق محروم و غیر محروم دارد چون یک شخصی حداقل باید کل کتاب های درسی و کمک درسی خود را از نو بخرد و این یعنی یک هزینه سنگین جدید برای اون شخص که شاید تا امسال داشته پول کتاب میداده و تازه امسال کتاب هاشو تکمیل کرده به هر حال هر انسان عاقلی بر این که سال 99 فقط یک سوال طرح شود و نظام قدیم ها را مجبور کند تا با شرایط جدید کنکور دهند قبول نمی کند نمی دانم چرا شما انقدر تاکید دارید به هر حال نظر هر کس محترم هست
ببينيد من هم ابتدا كاملا مانند شما فكر مي كردم و اين موضوع رو حق خودم مي دونستم كه صرفا با آرامش خاطر تنها به مسير اصلي توجه كنم.
اما بعد از اينكه اين موضوع رو از آموزش و پرورش ناحيه بخش معاونت آموزشي متوسطه بعد صحبت هاي دكتر سبطي در اين باره، با وقت قبلي پرسيدم، واقعا سالهاي بين 81 تا 84 چنين سازوكاري حاكم بوده و قانون چنين موضوعي رو ايجاب مي كرده.
از اون مهمتر، من خيلي مفصل كتاب هاي نظام جديد رو در رشته خودم بررسي كردم و خيلي به اساتيدم ارجاع داشتم در اين رابطه، هندسه دوازدهم 40% حذفيات نسبت به تحليلي ما داشته، گسسته و آمارواحتمال مجموعا حدود 35% حذفيات داشته، با 40% حذفيات مباحث ديفرانسيل و پايه در مباحث حسابان جديد رو به رو هستيم.
شيمي حذفيات داشته و منسجم تر شده و بخصوص تاريخ كشف ساختار اتم و مباحث كهنه حذف شده.
فيزيك مباحث نور و شكست نور حذف شده.
ادبيات همونه تقريبا
عربي كلا زير و رو شده و چيزي نمونده
ديني سبك تر شده و زبان حدودا تفاوت چنداني نكرده.
در مباحث زيست شناسي شما، اطلاع چنداني ندارم اما به گفته استاد مدرسه مون كه از بهترين دبيران سمپاده، زيست شناسي شون با 40% حذفيات همراه بوده از مباحث دشوار و عميق.
موضوعي هست كه با همگام سازي تراز ها، چون به هرشكل با رعايت رگرسيون، نظام جديد حجم كمتري رو آزمون ميده، حتي با وجود ترازبندي يكسان، رسيدن به درصدي خاص براشون راحت تره.
رگرسيون هم انواع داره و خلاصه ميشه امكان پيش بيني خروجي يك تابع با متغير هاي مختلف با تغيير كم و كيف و سازوكار اونها...
برهمين اساس كه سازمان سنجش بدين شكل نسبت به استانداردسازي سؤالات اقدام مي كنه.
حالا با اين اوصاف اگر يك داوطلب نظام قديم در سالهاي قبل مي تونست با عملكردي مطلوب رتبه اي فرضا مانند 400 بياره، اين رتبه در رقابت با نظام جديد و بحث رگرسيون به 600/650 مي تونه تقليل پيدا كنه.
عملا انگار به شكل مجازي براي نظام جديد، سهميه اي تعلق گرفته كه اين به نوبه خودش بي عدالتي محض محسوب ميشه.
حتي و حتي به فرض اگر سازمان سنجش مي تونست رگرسيون رو به حالت ايده آل برسونه، سيستم طراحي سؤالات سنجش باعث ميشه كه با توجه به حذفيات مباحث عميق و چالشي در نظام جديد، سخت ترين سؤالات اونها، اصلا با سخت ترين سؤالات ما كه عمدتا از مباحث حذفي هستند، قابل مقايسه نباشه.
به هر شكلي كه حساب كنيم، اونها جلوتر ميفتن...
همين حالا هم واريانس ترازي قلمچي بوضوح داره اين رو نشون ميده.
چرا كه اينقدر اختلاف ترازها كم شده براشون در رقابت باهم كه چند صد نمره نسبت به سال گذشته ترازها كاهش داشته.
اين موضوع به لحاظ آماري و رياضي تنها زماني اتفاق ميفته كه فراواني درصد هاي خاص بسيار بيشتر از گذشته باشه...
يعني اگر قبلا سالهاي گذشته در آزموني خاص طول سال ٣٠ نفر درسي رو صد مي زدن حالا تعداد حاضر در نظام جديد و همون درس به ٦٠/٧٠ نفر رسيده.
با وجودي كه طراحان سؤالات قلمچي مانند مسعود جعفري، آقاي برادران، رضايي بقا و سايرين يكسان هستند.
اين يعني همين حالا در آزمون هاي شبيه ساز قلمچي اين اتفاق در حال رخ دادنه.
همين موضوع در آزمون هاي گزينه دو و گاج كاملا مشهوده كه در ترازبندي يكسان هردو گروه بر خلاف قلم چي، چارت فراواني درصد هاي بالا به شدت به سمت نظام جديد سنگيني مي كنه.
اين موضوع بارها از سهميه هاي 5% و 25% براي نظام قديم بدتره...
زماني كه شما با چنين موضوعي مواجه ميشيد ديگه بحث مالي و... اصلا استدلال مناسبي نيست. چرا كه شما چه در يك قايق كوچك و پوسيده باشيد، چه در لوكس ترين كشتي دنيا، بدين شكل غرق ميشيد...
پي نوشت: اين صرفا استدلال من نيست.
استدلال چندين مشاور خبره هم هست كه به سيستم نمره دهي و ترازبندي سنجش آشنايي كامل دارن.
در همين تاپيك مدت ها پيش دوست داشتم اين موضوع رو مطرح كنم اما عده اي اينقدر توهين كردن و جبهه گيري كردن كه واقعا ناراحت شدم اما جدا صحبت هاي شما كه محترمانه بود، وظيفه خودم دونستم كه اين استدلال رو ارائه بدم.