خانه شیمی

X
  • آخرین ارسالات انجمن

  •  

    صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از 1 به 15 از 25
    1. Top | #1
      کاربر انجمن

      نمایش مشخصات

      Question ادبیات و زبان فارسی / اشکال درسی

      سلامیه چند تا اشکال دارم لطفا اگر کسی بلده کمک کنه
      یک ) سَر و سِرّ جناس ناقص دارن ؟
      دو ) مهر رخسار تو در دل نتوان داشت نهان
      اینجا مهر ایهام داره ؟ مهر به معنای محبت که جواب میده ... مهر به معنای خورشید رو شک دارم... نهان داشتن رخسار چون خورشید در دل ، یکم بی معنی به نظر میاد
      سه ) معنی این ابیات رو هم دقیق دقیق نفهمیدم
      الف ) این نیم کاره ماند و دل من ز کار شد ، کار آن کند که هست خداوندگار ما
      ب ) چرا مهر خموشی از لب گفتار بردارم ، که روشن خانه ام زین روزن مسدود میگردد ( مصرع دوم پارادوکس داره ؟ )
      پ ) صد گنج شایگان به بهای جوی هنر ، منت بر آن که میدهد و حیف بر من است
      چهار )یه سوال هم از دستور مبحث واجواژه های دو تلفظی رو چه جور تشخیص میدین ؟
      جز اینکه مثلا در واژه بی آزار اگر حذف کنیم دوتا مصوت کنار هم میوفته پس بی آزار دو تلفظی نیست
      من در تشخیص این واژه ها مشکل دارم
      آیا راهی برای تشخیص هست یا شروع کنم یه لیست تهیه کنم رفته رفته که با اینا رو به رو میشم...؟؟ بعد هی مرور کنم
      برای مثال خاورمیانه رو من نمیدونستم خاوَرِمیانه باید خونداز طرفی اگر معیار تلفظ رسمی هست
      چرا در واژه " بی دست و پا " ( صفحه 7 دریافت ) نمیخونیم " بی دست وَ پا " باید بخونیم " بی دستُ پا " ؟؟
      حتما دلیل این هم اینه که " بی دست و پا " فقط یک تلفظ رایج داره ..!

    2. Top | #2
      کاربر نیمه فعال

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط yasamanbanu نمایش پست ها
      سلامیه چند تا اشکال دارم لطفا اگر کسی بلده کمک کنه
      یک ) سَر و سِرّ جناس ناقص دارن ؟
      دو ) مهر رخسار تو در دل نتوان داشت نهان
      اینجا مهر ایهام داره ؟ مهر به معنای محبت که جواب میده ... مهر به معنای خورشید رو شک دارم... نهان داشتن رخسار چون خورشید در دل ، یکم بی معنی به نظر میاد
      سه ) معنی این ابیات رو هم دقیق دقیق نفهمیدم
      الف ) این نیم کاره ماند و دل من ز کار شد ، کار آن کند که هست خداوندگار ما
      ب ) چرا مهر خموشی از لب گفتار بردارم ، که روشن خانه ام زین روزن مسدود میگردد ( مصرع دوم پارادوکس داره ؟ )
      پ ) صد گنج شایگان به بهای جوی هنر ، منت بر آن که میدهد و حیف بر من است
      چهار )یه سوال هم از دستور مبحث واجواژه های دو تلفظی رو چه جور تشخیص میدین ؟
      جز اینکه مثلا در واژه بی آزار اگر حذف کنیم دوتا مصوت کنار هم میوفته پس بی آزار دو تلفظی نیست
      من در تشخیص این واژه ها مشکل دارم
      آیا راهی برای تشخیص هست یا شروع کنم یه لیست تهیه کنم رفته رفته که با اینا رو به رو میشم...؟؟ بعد هی مرور کنم
      برای مثال خاورمیانه رو من نمیدونستم خاوَرِمیانه باید خونداز طرفی اگر معیار تلفظ رسمی هست
      چرا در واژه " بی دست و پا " ( صفحه 7 دریافت ) نمیخونیم " بی دست وَ پا " باید بخونیم " بی دستُ پا " ؟؟
      حتما دلیل این هم اینه که " بی دست و پا " فقط یک تلفظ رایج داره ..!
      1- بله ، جناس ناقص حرکتی دارند.
      علت : صامت های هر دو واژه یکسان اند اما مصوت های کوتاه شون و همچنین معنیشون با هم فرق داره.

      2- ایهام داره.
      علت : یه تستی یادم می آد داشتم واسه کنکور می زدم (آزمایشی سنجش بود) این بود مصراعش "بی مِهر رُخت ، روز مرا نور نمانده است ..." ، در پاسخنامه هم این مهر رو ایهام گرفته بود (1- عشق 2- آفتاب) .مِهر رُخ و رُخسار رو بهتره ایهام بگیری.

      3- نیازی نیست معنی دقیق دقیق رو بدست بیاری. همون به مفهوم دور و ورش پِی ببری برای کنکور کافیه.
      الف) خب فکر کنم داره به کار مشکل آفرینش توسط خدا اشاره می کنه.
      ب) می گه سکوت کنم، فکر و ذهنم بهتر فعالیت می کنه (مهر خاموشی رو بر دارم از لبم (شروع کنم به حرف زدن) روشن خانه (عقلم) مسدود می شه) مفهومش داره دعوت به کم گویی می کنه. => بله ، مصراع دوم پارادوکس داره چون می گه با ایجاد روزنه ، مسدودیّت ایجاد می شه.
      پ) این بیت رو بهتر بود بیت های قبل و بعدش هم می دادن. این بیت داره به با ارزش بودن هنر و هنرمند اشاره می کنه. مصراع دومش هم می گه سپاس از کسی که به هنرمند سیم و زر عطا می کنه و تأسف و افسوس برای منِ شاعر (سعدی)
      که علت این تأسف و افسوس شاعر رو از بیت های بالاتر باید فهمید.

      4- وقتی داشتم تست می زدم از کتاب خیلی سبز جامع کنکور ، یه تستی اون آخر های واج شناسیش داشت ، کلمه ی " جریان " ، تست کنکور انسانی هم بود. این کلمه رو در پاسخنامه " جَرَیان " گرفته بود ( بر خلاف تلفظ " جَریان " (ساکن رو ر) ) و گفته بود که اگه تو تستی اینجوری دادن اون تلفظ رَوون تر (واج ها طولانی تر) رو در نظر بگیرید. => اون تلفظی که هجا های بیشتری داره رو مدنظر بگیر.

      => در مورد کلمات دو تلفظی فکر کنم تو صفحه ی دور ور 100 کتاب زبان فارسی یه بیاموزیم هست توضیح داده (صفحش دقیقاً یادم نیست ولی همون دور و ورا صفحه ی 100 رو ببین.)
      ویرایش توسط hopluk : 25 مرداد 1397 در ساعت 20:22

    3. Top | #3
      کاربر انجمن

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط hopluk نمایش پست ها
      1- بله ، جناس ناقص حرکتی دارند.
      علت : صامت های هر دو واژه یکسان اند اما مصوت های کوتاه شون و همچنین معنیشون با هم فرق داره.

      2- ایهام داره.
      علت : یه تستی یادم می آد داشتم واسه کنکور می زدم (آزمایشی سنجش بود) این بود مصراعش "بی مِهر رُخت ، روز مرا نور نمانده است ..." ، در پاسخنامه هم این مهر رو ایهام گرفته بود (1- عشق 2- آفتاب) .مِهر رُخ و رُخسار رو بهتره ایهام بگیری.

      3- نیازی نیست معنی دقیق دقیق رو بدست بیاری. همون به مفهوم دور و ورش پِی ببری برای کنکور کافیه.
      الف) خب فکر کنم داره به کار مشکل آفرینش توسط خدا اشاره می کنه.
      ب) می گه سکوت کنم، فکر و ذهنم بهتر فعالیت می کنه (مهر خاموشی رو بر دارم از لبم (شروع کنم به حرف زدن) روشن خانه (عقلم) مسدود می شه) مفهومش داره دعوت به کم گویی می کنه. => بله ، مصراع دوم پارادوکس داره چون می گه با ایجاد روزنه ، مسدودیّت ایجاد می شه.
      پ) این بیت رو بهتر بود بیت های قبل و بعدش هم می دادن. این بیت داره به با ارزش بودن هنر و هنرمند اشاره می کنه. مصراع دومش هم می گه سپاس از کسی که به هنرمند سیم و زر عطا می کنه و تأسف و افسوس برای منِ شاعر (سعدی)
      که علت این تأسف و افسوس شاعر رو از بیت های بالاتر باید فهمید.

      4- وقتی داشتم تست می زدم از کتاب خیلی سبز جامع کنکور ، یه تستی اون آخر های واج شناسیش داشت ، کلمه ی " جریان " ، تست کنکور انسانی هم بود. این کلمه رو در پاسخنامه " جَرَیان " گرفته بود ( بر خلاف تلفظ " جَریان " (ساکن رو ر) ) و گفته بود که اگه تو تستی اینجوری دادن اون تلفظ رَوون تر (واج ها طولانی تر) رو در نظر بگیرید. => اون تلفظی که هجا های بیشتری داره رو مدنظر بگیر.

      => در مورد کلمات دو تلفظی فکر کنم تو صفحه ی دور ور 100 کتاب زبان فارسی یه بیاموزیم هست توضیح داده (صفحش دقیقاً یادم نیست ولی همون دور و ورا صفحه ی 100 رو ببین.)



      خیلی خیلی ممنونم از اینکه وقت گذاشتین :smiling_face_with_smiling_eyes: :folded_hands:

      1 )
      سِرّ تشدید داره .... جناس ناقص حرکتی میتونیم بگیریم با سَر ؟؟؟؟

      2 ) مهر از واژه های ایهام برانگیز هست اما برای اینکه در یک جمله دارای آرایه ایهام باشه ، باید هر دو معنی اون قابل جایگذاری باشه...
      در این عبارت "
      بی مِهر رُخت ، روز مرا نور نمانده است "
      هر دو معنی مهر ( خورشید / محبت عشق ) قابل جایگذاری هست
      اگر خورشید بگیریم ، مهر رخت میشه اضافه تشبیهی ؛ روز مرا نور نمانده است هم کنایه هست
      اگر محبت و عشق بگیریم ، یه ترکیب اضافی میشه ( تشبیهی نمیشه دیگه ) ؛ روز مرا نور نمانده است باز کنایه هست

      مهر رخسار تو در دل نتوان داشت نهان
      اینجا اگر مهر رو محبت و عشق بگیریم مشکلی نیست ؛ معنیش میشه عشق رخسار تو در دل را نمیتوان نهان داشت
      اگر بگیریم خورشید ؛ میشه اضافه تشبیهی ! معنیش میشه رخسار چون خورشید تو را در دل نمیتوان نهان داشت !! یکم یه جوریه !! یه جوری نیست ؟؟؟

      3 )
      الف ) اگر میشه یکم بیشتر توضیح بدین
      ب) خیلی خیلی ممنونم ، منم به همین معنی رسیده بودم اما شک داشتم
      پ ) شعرش رو پیدا کردم اگر میشه این بیت رو معنی کنید برام


      1.png
      بیت یکی مونده با آخر

      4 ) خیلی خیلی ممنونم از شما

    4. Top | #4
      کاربر انجمن

      نمایش مشخصات
      بیت آخر...
      از مولوی هست !!


      آمد بهار خرم آمد نگار ما

      چون صد هزار تنگ شکر در کنار ما

      آمد مهی که مجلس جان زو منورست

      تا بشکند ز باده گلگون خمار ما

      شاد آمدی بیا و ملوکانه آمدی

      ای سرو گلستان چمن و لاله زار ما

      پاینده باش ای مه و پاینده عمر باش

      در بیشه جهان ز برای شکار ما

      دریا به جوش از تو که بی‌مثل گوهری

      کهسار در خروش که ای یار غار ما

      در روز بزم ساقی دریاعطای ما

      در روز رزم شیر نر و ذوالفقار ما

      چونی در این غریبی و چونی در این سفر

      برخیز تا رویم به سوی دیار ما

      ما را به مشک و خم و سبوها قرار نیست

      ما را کشان کنید سوی جویبار ما

      سوی پری رخی که بر آن چشم‌ها نشست

      آرام عقل مست و دل بی‌قرار ما

      شد ماه در گدازش سوداش همچو ما

      شد آفتاب از رخ او یادگار ما

      ای رونق صباح و صبوح ظریف ما

      وی دولت پیاپی بیش از شمار ما

      هر چند سخت مستی سستی مکن بگیر

      کارزد به هر چه گویی خمر و خمار ما

      جامی چو آفتاب پرآتش بگیر زود

      درکش به روی چون قمر شهریار ما

      این نیم کاره ماند و دل من ز کار شد

      کار او کند که هست خداوندگار ما

    5. Top | #5
      کاربر نیمه فعال

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط yasamanbanu نمایش پست ها
      خیلی خیلی ممنونم از اینکه وقت گذاشتین :smiling_face_with_smiling_eyes: :folded_hands:

      1 )
      سِرّ تشدید داره .... جناس ناقص حرکتی میتونیم بگیریم با سَر ؟؟؟؟

      2 ) مهر از واژه های ایهام برانگیز هست اما برای اینکه در یک جمله دارای آرایه ایهام باشه ، باید هر دو معنی اون قابل جایگذاری باشه...
      در این عبارت "
      بی مِهر رُخت ، روز مرا نور نمانده است "
      هر دو معنی مهر ( خورشید / محبت عشق ) قابل جایگذاری هست
      اگر خورشید بگیریم ، مهر رخت میشه اضافه تشبیهی ؛ روز مرا نور نمانده است هم کنایه هست
      اگر محبت و عشق بگیریم ، یه ترکیب اضافی میشه ( تشبیهی نمیشه دیگه ) ؛ روز مرا نور نمانده است باز کنایه هست

      مهر رخسار تو در دل نتوان داشت نهان
      اینجا اگر مهر رو محبت و عشق بگیریم مشکلی نیست ؛ معنیش میشه عشق رخسار تو در دل را نمیتوان نهان داشت
      اگر بگیریم خورشید ؛ میشه اضافه تشبیهی ! معنیش میشه رخسار چون خورشید تو را در دل نمیتوان نهان داشت !! یکم یه جوریه !! یه جوری نیست ؟؟؟

      3 )
      الف ) اگر میشه یکم بیشتر توضیح بدین
      ب) خیلی خیلی ممنونم ، منم به همین معنی رسیده بودم اما شک داشتم
      پ ) شعرش رو پیدا کردم اگر میشه این بیت رو معنی کنید برام


      برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام: 1.PNG
مشاهده: 130
حجم: 59.5 کیلو بایت
      بیت یکی مونده با آخر

      4 ) خیلی خیلی ممنونم از شما
      1) بله جناس ناقص حرکتی دارن.


      2) شما "مهر رخسار تو در دل نتوان داشت نهان" رو ایهام بگیرید. من یه جا یادم می آید فکر کنم همین مصراع بود و "مهر" هم در پاسخنامه ایهام گرفته بود.
      (اگر چه آره یه کم با معنی خورشید به نظر خود من هم جالب نیست.)
      => علتش رو فکر کنم این باشه که مصراع بعدی همین "مهر رخسار تو در دل نتوان داشت نهان" اینه : "که به گل چشمه ی خورشید نهان نتوان کرد"
      در تست های آرایه هم بیت رو کامل با دو مصراعش می دن.


      3)
      پ) خب اون مصراع دوم بیت دوم شعری رو که پست کردین گفته "پای ریاضتت به چه در قید دامنست؟"
      به همین دلیل در بیت " صد گنج شایگان ... " ، مصراع دوم که شاعر تأسف می خوره این تأسف شاعر می تونه به خاطر قناعت شاعر و نپذیرفتن سیم و زر به خاطر هنرش باشه.



      -------------------------------------------
      ادبیات درس آسونیه تو کنکور فقط شما حفظیات لغت و آثار ادبی رو براش بخونین راحت می شه بالای 70 درصد زد. نیازی نیست خیلی وقت بذارین دقیق بشین در این درس. ضریب بالایی هم نداره که بتونه به رتبه ی کنکورتون کمک آنچنانی بکنه.
      فقط رو دروس اختصاصی وقت بذارین. به خصوص فیزیک و شیمی که به نظر من بار اصلی کنکور رو این دو تا درسه ، بیشترین سوالات ابتکاری هر سال هم متعلق به همین دوتاست.
      ریاضی و زیست هم که آسونن می شه بالا زد. (آسون تر از فیزیک و شیمی کنکور)
      این موقع از سال تمرکز فقط باید روی دروس اختصاصی باشه.
      ویرایش توسط hopluk : 26 مرداد 1397 در ساعت 22:49

    6. Top | #6
      کاربر انجمن

      نمایش مشخصات
      خیلی ممنونم از وقتی که میذارین

      بله تابستون فقط اختصاصی میخونم ( جز زمین ) از عمومی ها هم فقط فارسی میخونم اونم فقط آرایه ، قرابت ، دستور ( هر سه هم از کتب دکتر سبطی )
      املا لغت تاریخ ادبیات اصلا مشکل ندارم
      فارسی یکم یه جوریه !! خیلل وقتا سلیقه ای میشه ... مثلا فیزیک نیست فصل رو خوب بخونی تست بزنی به وقتش مرور کنی خیالت راحت بشه ... من در اضافه تشبیهی استعاری مشکل داشتم
      گوگل زدم انواع ترکیب اضافی... بالای ده تا مورد آورد... ملکی ، تخصیصی بنوت ، تشهبیهی ، استعاری ، اقترانی و...
      بعد هیچ کدوم اینا رو به ما یاد ندادن ولی انتظار دارن ما دو سه نوعش رو بلد باشیم.... بعد آدم یه بیت میخونه می بینه یه ترکیب اضافی هست هیچ کدوم از اونایی که بلده نیست !! شک میکنه شاید داره اشتباه میکنه! مثلا ترکیب پای تعدی گذاشتن... شاید خیلی ها اضافه استعاری بگیرین ولی اشتباهه اقترانی هست !! بعد میای تست بزنی پرسیده در کدام گزینه استعاره بیشتر است
      خلاصه در فارسی نمیان درس رو کامل یاد بدن !! اگر کامل یاد بدن این همه مشکل پیش نمیاد !!




      یه سوال

      میشه واژه هایی مثل سِرّ یا دُرّ رو بگید چجوری هست واج نویسی شون ؟؟؟ چند تا واج هست


      در مورد مهر رخسار ، چشم شما تست زدین حتما میدونید در کنکور ایهام میگیرن ... ولی گفتم سلیقه ای هست فارسی ...


      بازم تشکر از شما خیلی ممنونم

    7. Top | #7
      کاربر نیمه فعال

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط yasamanbanu نمایش پست ها
      خیلی ممنونم از وقتی که میذارین

      بله تابستون فقط اختصاصی میخونم ( جز زمین ) از عمومی ها هم فقط فارسی میخونم اونم فقط آرایه ، قرابت ، دستور ( هر سه هم از کتب دکتر سبطی )
      املا لغت تاریخ ادبیات اصلا مشکل ندارم
      فارسی یکم یه جوریه !! خیلل وقتا سلیقه ای میشه ... مثلا فیزیک نیست فصل رو خوب بخونی تست بزنی به وقتش مرور کنی خیالت راحت بشه ... من در اضافه تشبیهی استعاری مشکل داشتم
      گوگل زدم انواع ترکیب اضافی... بالای ده تا مورد آورد... ملکی ، تخصیصی بنوت ، تشهبیهی ، استعاری ، اقترانی و...
      بعد هیچ کدوم اینا رو به ما یاد ندادن ولی انتظار دارن ما دو سه نوعش رو بلد باشیم.... بعد آدم یه بیت میخونه می بینه یه ترکیب اضافی هست هیچ کدوم از اونایی که بلده نیست !! شک میکنه شاید داره اشتباه میکنه! مثلا ترکیب پای تعدی گذاشتن... شاید خیلی ها اضافه استعاری بگیرین ولی اشتباهه اقترانی هست !! بعد میای تست بزنی پرسیده در کدام گزینه استعاره بیشتر است
      خلاصه در فارسی نمیان درس رو کامل یاد بدن !! اگر کامل یاد بدن این همه مشکل پیش نمیاد !!




      یه سوال

      میشه واژه هایی مثل سِرّ یا دُرّ رو بگید چجوری هست واج نویسی شون ؟؟؟ چند تا واج هست


      در مورد مهر رخسار ، چشم شما تست زدین حتما میدونید در کنکور ایهام میگیرن ... ولی گفتم سلیقه ای هست فارسی ...


      بازم تشکر از شما خیلی ممنونم
      سِرّ : س / --ِ- / ر / ر => 4 واج
      دُرّ : د / --ُ- / ر / ر => 4 واج

    8. Top | #8
      کاربر انجمن

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط hopluk نمایش پست ها
      سِرّ : س / --ِ- / ر / ر => 4 واج
      دُرّ : د / --ُ- / ر / ر => 4 واج

      اگر سِرّ اونجوری باشه پس جناس ناقص حرکتی نداریم ..! دکتر سبطی میگن یا حرکه باید تغییر کنه یا افزایش کاهش صامت ... هر دو با هم نمیشن


      دو تا سوال دیگه اضافه شد !
      سوال یک :
      آیا مشبه به میتونه صفت باشه ؟؟ یا همیشه باید اسم باشه ؟؟
      کثلا میگیم زبان ، آهن وش است ... آیا تشبیه داریم ؟؟
      مثال نقض : پدر خوب است ... تشبیه نداریم
      میدونم که اگر بگیم زبان مثل آهن است تشبیه داریم ..... آهن اسمه و آهن وش صفت / وش پسوند صفت ساز هست

      سوال دو :
      معنی بیت های گزینه های یک و دو رو دقیق دقیق نمی فهمم ! اصلا این سوال رو حل کنید لطفا توضیح بدید
      1535213215022-1535162975986-untitled.jpg


      معنی این دو تا رو میشه دقیق توضیح بدید لطفا اگر زحمت نمیشه ؟؟ من هنوز نفهمیدم !


      این نیم کاره ماند و دل من ز کار شد ، کار آن کند که هست خداوندگار ما

      صد گنج شایگان به بهای جوی هنر ، منت بر آن که میدهد و حیف بر من است


    9. Top | #9
      کاربر انجمن

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط yasamanbanu نمایش پست ها
      اگر سِرّ اونجوری باشه پس جناس ناقص حرکتی نداریم ..! دکتر سبطی میگن یا حرکه باید تغییر کنه یا افزایش کاهش صامت ... هر دو با هم نمیشن


      دو تا سوال دیگه اضافه شد !
      سوال یک :
      آیا مشبه به میتونه صفت باشه ؟؟ یا همیشه باید اسم باشه ؟؟
      کثلا میگیم زبان ، آهن وش است ... آیا تشبیه داریم ؟؟
      مثال نقض : پدر خوب است ... تشبیه نداریم
      میدونم که اگر بگیم زبان مثل آهن است تشبیه داریم ..... آهن اسمه و آهن وش صفت / وش پسوند صفت ساز هست

      سوال دو :
      معنی بیت های گزینه های یک و دو رو دقیق دقیق نمی فهمم ! اصلا این سوال رو حل کنید لطفا توضیح بدید
      برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام: 1535213215022-1535162975986-untitled.jpg
مشاهده: 99
حجم: 29.0 کیلو بایت


      معنی این دو تا رو میشه دقیق توضیح بدید لطفا اگر زحمت نمیشه ؟؟ من هنوز نفهمیدم !


      این نیم کاره ماند و دل من ز کار شد ، کار آن کند که هست خداوندگار ما

      صد گنج شایگان به بهای جوی هنر ، منت بر آن که میدهد و حیف بر من است


      فارسی کی قویه به اینا جواب بده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/

    10. Top | #10
      کاربر نیمه فعال

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط yasamanbanu نمایش پست ها
      اگر سِرّ اونجوری باشه پس جناس ناقص حرکتی نداریم ..! دکتر سبطی میگن یا حرکه باید تغییر کنه یا افزایش کاهش صامت ... هر دو با هم نمیشن


      دو تا سوال دیگه اضافه شد !
      سوال یک :
      آیا مشبه به میتونه صفت باشه ؟؟ یا همیشه باید اسم باشه ؟؟
      کثلا میگیم زبان ، آهن وش است ... آیا تشبیه داریم ؟؟
      مثال نقض : پدر خوب است ... تشبیه نداریم
      میدونم که اگر بگیم زبان مثل آهن است تشبیه داریم ..... آهن اسمه و آهن وش صفت / وش پسوند صفت ساز هست

      سوال دو :
      معنی بیت های گزینه های یک و دو رو دقیق دقیق نمی فهمم ! اصلا این سوال رو حل کنید لطفا توضیح بدید
      برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام: 1535213215022-1535162975986-untitled.jpg
مشاهده: 99
حجم: 29.0 کیلو بایت


      معنی این دو تا رو میشه دقیق توضیح بدید لطفا اگر زحمت نمیشه ؟؟ من هنوز نفهمیدم !


      این نیم کاره ماند و دل من ز کار شد ، کار آن کند که هست خداوندگار ما

      صد گنج شایگان به بهای جوی هنر ، منت بر آن که میدهد و حیف بر من است

      عذر می خوام بابت تأخیر.
      ------------------------------------


      گر پير مغان مرشد ما شد چه تفاوت؟ ........ در هيچ سَرى نيست كه سِرّى ز خدا نيست

      " سَر " و " سِرّ " رو جناس ناقص گرفتن.


      سوال 1 : خیر ، تا زمانی که "آهن وش" صفت است نه اسم ما هیچ تشبیهی نداریم. خودتون هم که مثال نقص رو زدین.
      بر اساس تعریف ، در تشبیه دو اسم رو به هم ، مانند می کنیم. نه یه اسم رو به یک صفت. در تشبیه مقوله ی دستوری کلمه باید اسم باشه.


      سوال 2 :
      گزینه ی یک که داره چهره ی طرف رو تشبیه می کنه. خوب بیت رو بخونین متوجه می شین : چهره ی زیبای تو یا مانند رب گل است یا مانند سمن یا مانند یاسمن بر فراز سرو
      گزینه ی دو هم خلاصه داره می گه : چشم تو زیباست و به جان ها مانند ترکان هجوم می آورد و انسان را شیفته ی خود می کند.
      بیت های یک و دو دارن توصیف چهره ی یار رو می کنند. صرفاً توصیفی هستند. (گزینه ی چهار هم همینطور)

      این نیم کاره ماند و دل من ز کار شد ، کار آن کند که هست خداوندگار ما :
      اون " شد " رو به معنای "رفت" بگیرین. دل من ز کار شد یا منظور خسته شدن هست (از سختی کار آفرینش(سراییدن) اثر هنری خود) یا منظور حظّ بردن شاعر (از توانمندی خدا در آفرینش) که فکر کنم خسته شدن بهتره تو اینجا. در کل بیت به فوق العاده بودن خدا (توانمندی خدا) در خلقت و توانایی انجام هر کار غیر ممکن و سختی توسط خدا اشاره داره.

      صد گنج شایگان به بهای جوی هنر ، منت بر آن که می دهد و حیف بر من است :
      اشاره به والا و با ارزش بودن هنر (در اینجا بیشتر ، شعر سرایی) می کنه و "حیف بر من است" یا منظور شکسته نفسی سعدی هست که خودش رو لایق این بها نمی دونه (به نوعی سرودن شعرش رو به خاطر معشوق خودش می پنداره و اینکه این هنر از خود سعدی نیست.) یا بر اساس همون بیت های بالایی به قناعت پیشگی سعدی اشاره می کنه و اینکه سعدی نمی تونه این بها رو قبول کنه.
      ویرایش توسط hopluk : 10 شهریور 1397 در ساعت 17:54

    11. Top | #11
      کاربر انجمن

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط hopluk نمایش پست ها
      عذر می خوام بابت تأخیر.
      ------------------------------------


      گر پير مغان مرشد ما شد چه تفاوت؟ ........ در هيچ سَرى نيست كه سِرّى ز خدا نيست

      " سَر " و " سِرّ " رو جناس ناقص گرفتن.


      سوال 1 : خیر ، تا زمانی که "آهن وش" صفت است نه اسم ما هیچ تشبیهی نداریم. خودتون هم که مثال نقص رو زدین.
      بر اساس تعریف ، در تشبیه دو اسم رو به هم ، مانند می کنیم. نه یه اسم رو به یک صفت. در تشبیه مقوله ی دستوری کلمه باید اسم باشه.


      سوال 2 :
      گزینه ی یک که داره چهره ی طرف رو تشبیه می کنه. خوب بیت رو بخونین متوجه می شین : چهره ی زیبای تو یا مانند رب گل است یا مانند سمن یا مانند یاسمن بر فراز سرو
      گزینه ی دو هم خلاصه داره می گه : چشم تو زیباست و به جان ها مانند ترکان هجوم می آورد و انسان را شیفته ی خود می کند.
      بیت های یک و دو دارن توصیف چهره ی یار رو می کنند. صرفاً توصیفی هستند. (گزینه ی چهار هم همینطور)

      این نیم کاره ماند و دل من ز کار شد ، کار آن کند که هست خداوندگار ما :
      اون " شد " رو به معنای "رفت" بگیرین. دل من ز کار شد یا منظور خسته شدن هست (از سختی کار آفرینش(سراییدن) اثر هنری خود) یا منظور حظّ بردن شاعر (از توانمندی خدا در آفرینش) که فکر کنم خسته شدن بهتره تو اینجا. در کل بیت به فوق العاده بودن خدا (توانمندی خدا) در خلقت و توانایی انجام هر کار غیر ممکن و سختی توسط خدا اشاره داره.

      صد گنج شایگان به بهای جوی هنر ، منت بر آن که می دهد و حیف بر من است :
      اشاره به والا و با ارزش بودن هنر (در اینجا بیشتر ، شعر سرایی) می کنه و "حیف بر من است" یا منظور شکسته نفسی سعدی هست که خودش رو لایق این بها نمی دونه (به نوعی سرودن شعرش رو به خاطر معشوق خودش می پنداره و اینکه این هنر از خود سعدی نیست.) یا بر اساس همون بیت های بالایی به قناعت پیشگی سعدی اشاره می کنه و اینکه سعدی نمی تونه این بها رو قبول کنه.

      خواهش می کنم همین که جواب دادین خیلیه

      در مورد جناس ناقص >>>>> سوال کنکوره ؟

      1 >>>>>>>>> بله منم برا همین شک کردم ؛ چند درصد مطمئن هستید تشبیه نیست ؟؟ مطمئن مطمئن ؟؟
      2 >>>>>>>>> مطمئن هستید بعد از رب کسره هست و درنگ نیست ؟؟ قبول دارم وقتی کسره بذاریم وضعیت یکم بهتر میشه

      در مورد معنی دو تا بیت هم قانع شدم ! دستتون درد نکنه

      فکر کنم شما رتبه برتر هستید ! یا می شید !

    12. Top | #12
      کاربر نیمه فعال

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط yasamanbanu نمایش پست ها
      خواهش می کنم همین که جواب دادین خیلیه

      در مورد جناس ناقص >>>>> سوال کنکوره ؟

      1 >>>>>>>>> بله منم برا همین شک کردم ؛ چند درصد مطمئن هستید تشبیه نیست ؟؟ مطمئن مطمئن ؟؟
      2 >>>>>>>>> مطمئن هستید بعد از رب کسره هست و درنگ نیست ؟؟ قبول دارم وقتی کسره بذاریم وضعیت یکم بهتر میشه

      در مورد معنی دو تا بیت هم قانع شدم ! دستتون درد نکنه

      فکر کنم شما رتبه برتر هستید ! یا می شید !


      در مورد جناس ناقص :
      سوال آرایه سنجش 87 گزینه ی 4 همون بیتی رو که گفتم اومده بود و " سَر و سِرّ " جناس ناقص گرفته بودن. علاوه بر این
      سوال آرایه سنجش 81 گزینه ی 2 هم بیت " ای مِهر تو در دل ها ، وی مُهر تو بر لب ها ... وی شوی تو در سَرها، وی سِرّ تو در جان ها " " سَر و سِرّ " رو جناس ناقص گرفته.


      1>> من اصلاح می کنم پست قبلیم رو. " زبان آهن وش است." رو تشبیه بین زبان و آهن بگیرین. تشبیه درک می شه.
      2>> بله، کسره باید باشه.

      ----------
      شما هم اگه همینجوری روی دروس اختصاصی (به خصوص فیزیک و شیمی) ریز بشین و وقت و دقت بیشتری رو بهشون اختصاص بدین می تونین رتبه برتر باشین. (کلاً پیشنهاد می کنم اگه پشت کنکوری هستین فقط فقط تست بزنین ، اصلا دیگه کتاب درسی و درسنامه رو باز نکنین. چون باید فهم اصل مطالب درسی سال پیش اتفاق می افتاد. اگه تست زیاد در مبحث آرایه ی ادبیات می زدید به اون مورد "سَر و سِرّ " برخورد می کردید.)
      ویرایش توسط hopluk : 17 شهریور 1397 در ساعت 02:25

    13. Top | #13
      کاربر انجمن

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط hopluk نمایش پست ها
      در مورد جناس ناقص :
      سوال آرایه سنجش 87 گزینه ی 4 همون بیتی رو که گفتم اومده بود و " سَر و سِرّ " جناس ناقص گرفته بودن. علاوه بر این
      سوال آرایه سنجش 81 گزینه ی 2 هم بیت " ای مِهر تو در دل ها ، وی مُهر تو بر لب ها ... وی شوی تو در سَرها، وی سِرّ تو در جان ها " " سَر و سِرّ " رو جناس ناقص گرفته.


      1>> من اصلاح می کنم پست قبلیم رو. " زبان آهن وش است." رو تشبیه بین زبان و آهن بگیرین. تشبیه درک می شه.
      2>> بله، کسره باید باشه.

      ----------
      شما هم اگه همینجوری روی دروس اختصاصی (به خصوص فیزیک و شیمی) ریز بشین و وقت و دقت بیشتری رو بهشون اختصاص بدین می تونین رتبه برتر باشین. (کلاً پیشنهاد می کنم اگه پشت کنکوری هستین فقط فقط تست بزنین ، اصلا دیگه کتاب درسی و درسنامه رو باز نکنین. چون باید فهم اصل مطالب درسی سال پیش اتفاق می افتاد. اگه تست زیاد در مبحث آرایه ی ادبیات می زدید به اون مورد "سَر و سِرّ " برخورد می کردید.)
      بیشتر مشکلم در فارسی هست ... خودتون میبینید چجور درسیه
      من انجمن آلا هم عضوم اشکال بقیه دروس که کمترن با اینکه عادت دارم همه درسا ریز میشم ، اونجا می پرسم
      اگه کسی نتونست جواب بده اینجا می پرسم

      در مورد سر و سِرّ مجبورم قبول کنم ! سوال سنجش بوده!! با یک تقریب کلی قبوله

      1 >>>> از جایی پرسیدین ؟
      2 >>>> اینم قبوله


      شما رتبه برتر هستید ؟

    14. Top | #14
      کاربر انجمن

      نمایش مشخصات
      سلام
      در کتاب آرایه دکتر سبطی در درسنامه تشبیه صفحه 150 نوشته شده برای اینکه تشبیه داشته باشیم هم باید مشبه باشه هم مشبه به
      نوشتن هیچ تشبیهی بدون ذکر مشبه و مشبه به شکل نمی گیرد مگر اینکه مشبه به قرینه لفظی حذف شده باشدبعد در تست 16 صفحه 161
      این سوال گزینه یک
      چهره مشبه هست خورشید مشبه به
      چهره به قرینه لفظی حذف نشده !! پس خورشید استعاره هست ...
      اما کتاب میگه تشبیه داریم

      1.jpg

      2.jpg

    15. Top | #15
      همکار سابق انجمن
      کاربر نیمه فعال

      Sheytani
      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط yasamanbanu نمایش پست ها
      سلام
      در کتاب آرایه دکتر سبطی در درسنامه تشبیه صفحه 150 نوشته شده برای اینکه تشبیه داشته باشیم هم باید مشبه باشه هم مشبه به
      نوشتن هیچ تشبیهی بدون ذکر مشبه و مشبه به شکل نمی گیرد مگر اینکه مشبه به قرینه لفظی حذف شده باشدبعد در تست 16 صفحه 161
      این سوال گزینه یک
      چهره مشبه هست خورشید مشبه به
      چهره به قرینه لفظی حذف نشده !! پس خورشید استعاره هست ...
      اما کتاب میگه تشبیه داریم

      برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام: 1.jpg
مشاهده: 39
حجم: 62.3 کیلو بایت

      برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام: 2.jpg
مشاهده: 38
حجم: 36.5 کیلو بایت
      این مدل استعاره ها استعاره تشبیهی هستن ک ی جز شون حذف شده و طبق نظر طراح کنکور تشبیه کامل در نظر گرفته میشه
      توی این تست تشبیه گزینه 2 و 4 کاملا واضحه پس میمونه گزینه 1 و 3 توی گزینه 1 میگه مردم همه گویند خورشید برآمد خب معلومه که جمله داره غیر مستقیم یه چیزی رو میگه در حالیکه تو گزینه 3 داره به ی نفر صریح خطاب میکنه
      Hell is empty....
      All the devils are here........

    صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

    افراد آنلاین در تاپیک

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربر و 1 مهمان)




    آخرین مطالب سایت کنکور

  • تبلیغات متنی انجمن